Een standaard vraag die wij altijd stellen is: “Wat is je exit plan?”.
Zelden wordt een klip en klaar antwoord gegeven. Dat snappen wij ook. Je hebt een bedrijf gestart, het gaat waarschijnlijk erg goed en voorlopig is pensioen nog te vroeg.
Indirect vragen wij je niet wanneer en hoe je je bedrijf wilt verkopen.
Onze vraag toetst eigenlijk de mate waarin een ondernemer naar een doel toe werkt. Dat kan een exit (verkoop) zijn, maar ook naar een volgende groeifase. Met een goed exit plan is jouw bedrijf altijd verkoopklaar (in volle glorie).
Een goed doordacht exit strategie kan je het volgende opleveren:
- Doelstellingen realiseren: Een exit strategie helpt een bedrijf om zijn oorspronkelijke doelstellingen te bereiken. Of het nu gaat om het genereren van winst voor investeerders, het terugbetalen van schulden of het verwezenlijken van een persoonlijke visie, de exit strategie is het einddoel waarnaar wordt gestreefd.
- Risicobeheer: Ondernemen brengt risico’s met zich mee, en niet alle risico’s kunnen worden voorzien of gecontroleerd. Een exit strategie biedt een plan B voor het geval het bedrijf niet volgens plan verloopt. Het kan helpen om verlies van kapitaal en tijd te minimaliseren in geval van tegenvallende resultaten.
- Liquiditeit verschaffen: Een exit strategie biedt eigenaren en investeerders de mogelijkheid om hun investering om te zetten in liquide middelen. Dit kan nodig zijn om nieuwe zakelijke kansen na te streven, persoonlijke financiële doelen te bereiken of simpelweg om de waarde van hun investering te realiseren.
- Waarde maximaliseren: Een goed uitgevoerde exit strategie kan de waarde en winst maximaliseren. Dit kan onder meer betekenen dat het bedrijf wordt verkocht op een moment dat het de hoogste waarde heeft bereikt of een investeringsaanvraag makkelijker wordt afgegeven.
Bescherming van belangen: Een exit strategie helpt bij het beschermen van de belangen van alle stakeholders, inclusief eigenaren, investeerders, werknemers en klanten. Door vooraf duidelijke afspraken te maken, kunnen conflicten en onzekerheden in verband met een exit worden voorkomen of verminderd. - Strategische planning: Het hebben van een exit strategie kan de strategische planning van een bedrijf beïnvloeden. Het kan bepalen welke investeringen, partnerschappen en groeistrategieën worden nagestreefd om de waarde te vergroten en aantrekkelijker te worden voor potentiële kopers of investeerders.
- Toekomstige groei: Een exit strategie betekent niet altijd dat een bedrijf moet worden verkocht. Het kan ook dienen als een stap naar een nieuwe groeifase, zoals een fusie of overname, waardoor het bedrijf toegang krijgt tot meer middelen, markten en kansen.
”Wat is jouw exit strategie?