Het jaar 2025 is aangebroken: nieuwe groeiplannen bij Friska. Ook iets voor u?
“Practice what you preach” en dus heeft Friska ook voor 2025 nieuwe groeiplannen. Naast de traditionele dienstverlening fusies & overnames en bedrijfswaarderingen hebben wij ons team versterkt en onze activiteiten verbreed. Wij kunnen u, vanaf heden, ook van dienst zijn met het bieden van financieringen en investeringen. Daarnaast breiden wij product “groeistrategie” verder uit. Dit past bij de core van de onderneming en het weer ‘Friska’ vrij vertaald fris en gezond in het Zweeds te houden.
Friska begeleidt momenteel een aantal bedrijven met het opstellen en uitvoeren van de groeistrategie. Een van de meest aantrekkelijke en effectieve groeistrategieën is een buy-and-buildstrategie. Bedrijven met een sterk gestandaardiseerd proces kunnen door overnames werken aan een betere geografische spreiding en zo sneller groeien.
”Wij doen dit op ondernemende wijze waarbij wij niet schuwen om tijd, energie en financiële middelen in te zetten.
Job SchaaperManaging Partner
Bij meerdere klanten ondersteunen wij klanten met de groei van hun
organisatie door:
- Groeiscenario’s
- Marge optimalisaties
- Aan/verkoopbegeleiding
- Financieringen
- Coaching
Voor welk type bedrijf is dit geschikt? Wij coachen eigenaren in het klein MKB tot en met groot MKB (omzet groei van 25 Miljoen in 1,5 jaar of het opzetten van een fonds voor groei van 50 Miljoen+).
”Wij zijn meer een strategisch partner dan een financiële dienstverlener. Dat uit zich in onze werkwijze waarbij wij daadwerkelijk ondernemend met lef en risico invulling geven aan de kansen die er liggen. Ik denk dat het komt omdat wij intrinsiek gemotiveerd zijn om te ondernemen en niet louter financiële analyses willen uitvoeren of kijken naar irrelevante ticket-sizes.
Nee, wij ondernemen mee waar mogelijk. De echte meerwaarde dus waarbij wij geen juniors inzetten maar enkel met partners werken met relevante businesservaring. De boutique is passend bij de klant die wij bedienen: ondernemers welke serieus genomen willen worden – en door willen groeien naar een volgende fase.
Gidi DekkerManaging Partner
Ook werkt Friska voor een aantal ondernemers aan een exit-strategie met als doel het bedrijf verkoopklaar te maken en uiteindelijk te verkopen. Deze exit-strategie houdt in dat Friska werkt aan het optimaliseren van operationele processen, wat resulteert in betere marges. Daarnaast worden mogelijke discounts aangepakt om bij verkoop een optimale prijs te realiseren. “Vroeg beginnen met een dergelijk proces is raadzaam”, luidt het advies van Job Schaaper.
Het slogan van de onderneming Friska is toepasselijk voor wat de ondernemers
willen uitstralen: “De ondernemende corporate finance boutique”.
Het begint dus bij een gedegen plan voor het jaar 2025; de rest is nader in te vullen. Wij helpen graag met het realiseren van uw groeiambitie en de daarbij passende structuur, focus en financieringsmogelijkheden.
Friska, de ondernemende corporate finance boutique