Skip to main content

Aantal overnames transport-, en logistieke sector blijven onverminderd hoog

De afgelopen jaren heeft de logistiek en transport sector met veel uitdagingen te maken gehad. Corona, de energiecrisis, regelgeving voorelektrificatie van transportvloten, enzovoorts. Allen hebben tot hogere kosten geleid. Ook de gestegen inkoopprijzen van o.a. folie (fabriek in Oekraïne) en pallets zorgde voor verdere prijsdruk. Schaalvergroting wordt al langere periode als het antwoord gezien.

In veel subsectoren van de transport-, en logistieke branche vindt consolidatie plaats. Een aantal voorbeelden:

– Recent (2024) heeft het Duitse Duvenbeck Schotpoort Logistics overgenomen.

– Broekman verkoopt Distriport-terminal aan buurman CLdN.

– Wezenberg lijft Moeijes in.

– Bakker Texel is de nieuwe eigenaar van Schilder Transport.

Bent u al verkoopklaar?

De ING-bank (studie ‘Schaalvergroting en Consolidatie, 2023’) legt de oorzaak van de overnames onder andere bij verladers die steeds internationaler opereren. Met als gevolg een groter en volledig netwerk met een groeiende behoefte aan kapitaal. Logistiek wordt meer een commodity en zal lastiger worden om te kunnen onderscheiden van de grote gevestigde partijen. Door een overname kan de overnemende partij schaalgrootte terugwinnen. De kosten van een professionele organisatie kan meer overhead dragen.

Schaalgrootte door consolidatie heeft een keerzijde. IT-platformen sluiten niet aan; dit staat de echte synergie-effecten in de weg.

Investeren in een gelijk platform zorgt weer voor vervolg problemen:

1) waar haal je extra IT-capaciteit vandaan?

2) waar haal je het geld vandaan?

Investeren in een nieuw platform terwijl klantcontracten ook relatief kort kunnen zijn. Dat verhoogt het risico op ‘investment overhang’.

Binnen de transportsector zien wij grote verschillen in overnamesommen (gemiddelde EBITDA multiples tussen 3,8 en 6). Dat heeft onder andere te maken met de kansen binnen de subsectoren, of je optimaal verkoopklaar bent en het investeringsklimaat.

 

 

Bij Friska gunnen we elk bedrijf verkoopklaar te zijn; of je wilt verkopen of niet.

Uw bedrijf in volle glorie zorgt voor hogere multiples.

 

 

Bent u verkoopklaar? Denkt u wel eens aan verkoop? Dit is geen enkel besluit maar een proces. Onze branchespecialisten helpen u graag met inzichten.