Een goede voorbereiding is essentieel
bij de verkoop van je bedrijf voor de juiste prijs,
met de juiste energie en tevredenheid over het resultaat.
Ondernemers geven vaak aan: ‘Mijn bedrijf is helemaal op orde’. Bij onderhandelingen met potentiële kopers komen dan meestal toch ‘onverwachte’ en nadelige punten naar voren. Een koper kijkt uiteraard anders en met een nieuwe blik naar jouw bedrijf.
Bij een verkoop komen vele aspecten naar voren waar je niet altijd aan denkt. Dat kan gaan over fiscale, juridische of de financiële gevolgen van bepaalde afspraken en/of documenten. Wij kunnen in dit proces ondersteunen en zien onderstaande twee punten als cruciaal in een verkoopproces:
- Intern vooronderzoek (due diligence)
- Verkoopstrategie
”Een koper kijkt anders naar jouw bedrijf dan jij
Intern vooronderzoek (due diligence)
In dit proces brengen wij de verkoopbaarheid van het bedrijf in kaart. Verbeterpunten komen in beeld en kunnen aangepakt worden. Een potentiële koper kan verbeterpunten bij onderhandelingen immers naar boven brengen en afprijzen op zijn bod. Beter voorkomen dan genezen dus.
De verkoopbaarheid in kaart brengen hoeft niet uitgebreid, duur en omslachtig te zijn. Als ondernemer kun je daar zelf veel in doen. Naast juridisch, fiscaal, en financiële zaken verwoorden wij samen met jou ook de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van het bedrijf. Denk daarbij bijvoorbeeld aan afhankelijkheden van klanten, eigenaar en/of leveranciers en het potentiële marktaandeel.
Door je eigen due diligence uit te voeren en de resultaten aan potentiële kopers te verstrekken, kun je vertrouwen opbouwen en de geloofwaardigheid van jouw bedrijf vergroten. Dit kan potentiële kopers geruststellen en helpen om de optimale waarde van het bedrijf vast te stellen. Inzicht geeft je als ondernemer vertrouwen en rust in het verdere proces.
Verkoopstrategie
Door vooraf de uitgangspunten van het verkoopproces goed uit te denken kun je als verkoper de controle houden over het proces en heb je een helder en duidelijk verhaal te presenteren aan de koper.
Maak voor jezelf duidelijk wat jij verwacht van een koper.
- Passen jullie bedrijven bij elkaar?
- Ga je voor de hoogste prijs en maakt het niet uit wie het bedrijf overneemt?
- Blijf je nog even aan of stap je direct uit het bedrijf na de transactie?
Als je goed weet wat je wilt, kun je je bedrijf aan een aantal partijen te koop aanbieden die aan jouw criteria voldoen. Zo komen gelijkgestemde partijen aan tafel. Deze, voor hen, exclusieve kans vergroot de aantrekkelijkheid voor een eventuele koper.